Loading...
صفحه اول/ ارتباط با ریاست دانشگاه/ ارتباط با دانشگاه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ورود به اتوماسیون

عید غدیر، عظیم‌ترین و باشرافت‌ترین عید مسلمانان

یکشنبه 18 تیر 1402

عید غدیر، عظیم‌ترین و باشرافت‌ترین عید مسلمانان

عید غدیر از بزرگترین اعیاد شیعیان است. بنابر روایات در روز هجدهم ذی‌الحجه سال دهم هجرت، پیامبر اکرم(ص) به دستور خدا، امام علی(ع) را به مقام خلافت و امامت منصوب کرد.

در احادیث شیعه تعابیری هم، چون عیدُاللهِ الاکبر(بزرگترین عید الهی)، عید اهل بیت محمد(ص)، و اشرف الاعیاد(والاترین عید) برای این روز به کار رفته است. شیعیان در سراسر جهان این روز را گرامی داشته و جشن می‌گیرند. روز عید غدیر در ایران تعطیل رسمی است.


واقعه غدیرپیامبر اکرم(ص) در ۲۴یا۲۵ ذی‌القعده سال ۱۰هجری، همراه با هزاران نفر برای به جای آوردن مناسک حج، از مدینه به طرف مکه حرکت کرد. از آنجا که این حج، آخرین حج پیامبر(ص) بود به حجة الوداع مشهور شد. وقتی اعمال حج پایان یافت و پیامبر(ص) همراه مسلمانان مکه را ترک و به طرف مدینه حرکت کرد، ۱۸ذی‌الحجه به غدیر خم رسیدند، جبرئیل آیه تبلیغ را بر پیامبر(ص) نازل کرد و از جانب خداوند، به رسول خدا(ص) امر نمود تا علی(ع) را به عنوان، ولی و وصی بعد از خود، به مردم معرفی کند.


خطبه غدیربنابر روایات، رسول خدا(ص)، در غدیر خم، مردم را گرد آورد و دست علی(ع) را بلند نمود تا همگان او را ببینند و فرمود: «ای مردم، آیا من از خود شما، بر شما بیشتر ولایت ندارم؟» مردم پاسخ دادند: «آری،‌ ای رسول خدا.» حضرت فرمود: «خداوند ولیّ من است و من ولیّ مؤمنین هستم و نسبت به آنان از خود آنان بیشتر ولایت دارم. پس هر کس که من مولای اویم، علی مولای اوست.» رسول خدا(ص) سه‏ بار این جمله را تکرار کرد و فرمود:

«خداوندا، دوست بدار و سرپرستی کن، هر کسی که علی را دوست و سرپرست خود بداند و دشمن بدار هر کسی که او را دشمن می‌دارد و یاری نما هر کسی که او را یاری می‌نماید و به حال خود رها کن، هر کس که او را وا می‌‏گذارد.»
سپس خطاب به مردم فرمود: "حاضران این پیام را به غایبان برسانند. "


نزول آیه اکمالهنوز جمعیت متفرق نشده بودند که دوباره جبرئیل نازل شد و از جانب خداوند، آیه سوم سوره مائده نازل شد که به آیه اکمال مشهور است. در بخشی از آیه آمده است: «الْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکمُ الْإِسْلامَ دیناً؛ امروز دین شما را کامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و دین اسلام را برای شما پسندیدم.»


تبریک به امام علی (ع)در این هنگام، مردم به امیرمؤمنان(ع) تهنیت گفتند. از جمله کسانی که پیشاپیش سایر صحابه، به امام علی(ع) تهنیت گفتند، عمر بود.

او پیوسته خطاب به امیرمؤمنان(ع) می‌گفت: بر تو گوارا باد!‌ای پسر ابوطالب!، تو مولای من و مولای هر مرد و زن با ایمان گشتی.

پیامبر(ص) نیز دستور داد خیمه‌ای برای علی(ع) برپا کردند و به مسلمانان فرمان داد دسته دسته خدمت ایشان برسند و به عنوان امیرمؤمنان به او سلام دهند و همه مردم حتی همسران رسول خدا(ص) و همسران مسلمانان، دستور پیامبر(ص) را عملی ساختند.

حاضران:
درباره تعداد افراد حاضر در غدیر خم اختلاف‌نظر است. تعداد حاضران را ده هزار نفر، دوازده هزار نفر، هفده هزار نفر، هفتاد هزار نفر و ۱۲۰هزار نفر گفته‌اند. برخی با توجه به گنجایش جمیعت در فضای غدیر خم، جمعیت مدینه در سال دهم هجری، در نظر گرفتن جمعیت حاضر در مکه در حجة الوداع، گزارش مبنی بر حضور ده هزار نفر در غدیر خم را مستندتر دانسته‌اند.
عمر بن خطاب، عثمان بن عفان، عایشه بنت ابوبکر، سلمان فارسی، ابوذر غفاری، زبیر بن عوام، جابر بن عبدالله انصاری، عباس بن عبدالمطلب، ابوهریره از صحابه‌ای بودند که در واقعه غدیر حاضر بوده و آن را بدون واسطه نقل کرده‌اند. واقعه غدیر در منابع شیعه و سنی نقل شده است. برخی از فراز‌های خطبه غدیر مانند: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» متواتر است.


آیات نازله درباره غدیرطبق نظر مفسران شیعه و سنی، چند آیه در قرآن کریم درباره ماجرای غدیر در حجة الوداع نازل شده است:
«الیوم أکملت لکم دینکم و أتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دیناً؛ امروز، دینتان را برای شما کامل و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و دین اسلام را برای شما پسندیدم.» که به آیه اکمال معروف است.

«یا أی‌ها الرسول بلغ ما أنزل الیک من ربّک فان لم تفعل فما بلّغت رسالته و الله یعصمک من النّاس؛‌ای پیامبر، آنچه را از ناحیه پروردگارت به تو نازل شد، ابلاغ کن و اگر انجام ندهی، اصلاً پیغام پروردگار را نرساندی و خدا تو را از (شر) مردم، نگه می‌دارد.» این آیه به آیه تبلیغ مشهور است.

«سأل سائل بعذاب واقع للکافرین لیس له دافع» پس از آنکه پیامبر مسأله ولایت علی(ع) را به مردم اعلان کرد نعمان بن حارث فهری با حالت اعتراض به پیامبر گفت: ما را به توحید و قبول رسالتت و انجام جهاد و حج و روزه و نماز و زکات امر کردی، ما هم قبول کردیم. اما به این مقدار راضی نشدی تا اینکه این جوان را منصوب کردی و او را، ولی ما قرار دادی. آیا این اعلام ولایت از ناحیه خودت بوده، یا از سوی خدا؟

وقتی پیامبر به او فرمود که از ناحیه خداوند است، با حالت انکار از خداوند خواست که اگر این حکم از جانب اوست، سنگی از آسمان بر سرش فرود آید. در این هنگام سنگی از آسمان بر سرش فرود آمد و او را در جا کشت و این آیه نازل شد.

اگر این مطلب را مفید ارزیابی کردید لطفا به اشتراک بگذارید:
نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید.
نام شما:
نظر شما:
پست الکترونیک:
وبسایت:
عبارت امنیتی:
نظر کاربران در مورد این مطلب:

هیچ نظری برای مشاهده وجود ندارد.

آخرین مطالب

پيام تبريك سرپرست مركز علمی كاربردی صنايع چوب و كاغذ مازندران جهت عضويت هيئت علمی سركار خانم دكتر محدثه اميری

بازديد مدير عامل محترم و كاركنان مركز علمی كاربردی صنايع چوب و كاغذ مازندران از سی پنجمين نمايشگاه بين المللی كتاب تهران

برگزاری آئين بزرگداشت هفته معلم و استاد با حضور نماينده محترم مردم شريف ساری و مياندرود در مركز علمی كاربردی صنايع چوب و كاغذ مازندران

گزارش تصويری بازديد علمی دانشجويان مقطع كارشناسی رشته جنگلداری تلفيقی از جنگل های محدوده شركت صنايع چوب و كاغذ مازندران

گزارش تصويری بازديد علمی دانشجويان رشته كارشناسی دامپروری _ پرورش زنبور عسل مركز علمی كاربردی صنايع چوب و كاغذ مازندران از آزمايشگاهای تخصصی دانشگاه علوم كشاورزی و منابع طبيعی ساری

ديدار بخشدار محترم و فرماندهی حوزه مقاومت خاتم الانبياء بخش كليجانرستاق و دهيار نوده با سرپرست جديد مركز علمی كاربردی صنايع چوب و كاغذ مازندران به مناسبت هفته معلم و استاد

ديدار جمعی از روُسا و معاونين دانشكده مهارت و كارآفرينی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری از سرپرست جديد مركز علمی كاربردی صنايع چوب و كاغذ مازندران بمناسبت هفته معلم و استاد

برگزاری مراسم هفتگی روح بخش و پر فيض تلاوت زيارت عاشورا در نمازخانه مركز علمی كاربردی صنايع چوب و كاغذ مازندران

پيام تبريك سرپرست جديد مركز علمی كاربردی صنايع چوب و كاغذ مازندران به مناسبت روز معلم و استاد

ديدار جمعی از مديران و معلمان و اعضای انجمن اولياء و مربيان استان با دكتر محمدتقی معتمدی تلاوكی سرپرست جديدمركز علمی كاربردی شركت صنايع چوب و كاغذ مازندران به مناسبت هفته معلم و استاد

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به دانشگاه صنایع چوب مازندران میباشد.

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است. طراحی توسط: پویاوب